Salgsprosessen
Det er mye å tenke på når man skal selge, men vi i Proffmegleren hjelper deg trygt gjennom hele prosessen. Her forklarer vi steg for steg hvordan vi gjør det.
Forberedende fase:
Befaring og verdivurdering
Start med å kontakte oss for en avtale om en befaring av eiendommen du skal selge. Vi avtaler tidspunkt, og eiendomsmegler kommer til avtalt tid. Sett av god tid til møtet, og det er en fordel om du finner frem tidligere salgsdokumentasjon om du har det. På befaringen går eiendomsmegler gjennom boligen og forklarer nærmere om salgsprosessen for deg. Videre vil eiendomsmegler gi deg en vurdering av markedssituasjonen i dag, og foreta en verdivurdering av boligen. Vi har lang erfaring og gode verktøy for å beregne markedsprisen for din bolig i dag.
Avtale om samarbeid, signere oppdragsavtale
For å engasjere eiendomsmegler til å bistå deg i salget må det inngås en skriftlig oppdragsavtale. Eiendomsmegler vil fremlegge tilbud på salg, og foreslå tilpasset markedsføring for akkurat din bolig, samt gi deg full oversikt over kostnader til utlegg, takstmann m.v. Vår standard prisliste finner du her, men vi utarbeider et spesifikt tilbud på salg av akkurat din bolig da prisene vil variere noe avhengig av boligtype, hvilket område boligen ligger i og prisnivå.
Eiendomsmegler vil gjennomgå oppdragsavtalen nøye sammen med deg slik at du er trygg på innholdet av denne og har full oversikt over kostnader. Hos oss finnes det ingen liten skrift. Oppdragsavtalen kan signeres elektronisk.
Planlegge salgsprosessen
Det kreves planlegging for å selge en bolig. Eiendomsmegler vil, i samarbeid med deg som selger, utarbeide en prosjekt-/fremdriftsplan for å sikre en god gjennomføring. Noe av det første som skjer er å sette bestilling hos fotograf og takstmann, hvor megler veileder deg om hvordan man bør forberede seg til besøk av disse.
Innhente lovpålagte opplysninger
Eiendomsmegler er pålagt å hente inn diverse opplysninger om boligen din i henhold til eiendomsmeglerloven. Dette dreier seg bl.a om opplysninger fra kommunen, sameie/borettslag, forretningsfører, Kartverket m.fl. Megler innhenter og kontrollerer opplysningene, og gjør nødvendige tilleggsundersøkelser ved behov.
Befaring av takstmann, stylist og fotograf
Avhengig av hva man har avtalt av tilleggstjenester (f.eks boligstylist) vil disse ta kontakt for å avtale tidspunkt. Vi anbefaler at du setter av god tid til møtene med takstmann, boligstylist og fotograf. I forkant av møtet med takstmann fyller du som selger ut et egenerklæringsskjema der du opplyser om hva du selv kjenner til om eiendommen. Finn også frem det du har av dokumentasjon.
Eiendomsmegler vil gi deg råd og tips til hvordan man forbereder seg til besøk av boligstylist og fotograf.
Energimerking av boligen
Det er krav til å energimerke boligen når man skal selge. Energimerking er et miljøtiltak som har til hensikt å øke boligeier sin bevissthet om energieffektivisering, og at boligeier skal gjennomføre energisparende tiltak. Energimerkingen skjer digitalt, og eiendomsmegler hjelper deg gjennom prosessen.
Gjennomgang av markedsplan og markedsføringsmateriell
Eiendomsmegler utarbeider en markedsplan spesifikt for din bolig med utgangspunkt i den avtalte markedsføringen. Videre utarbeides salgsmateriell som salgsoppgave, annonser til digitale og eventuelt trykte medier. Du som selger får alt til gjennomgang og godkjenning før trykk så vi er sikre på å formidle riktig informasjon til kjøper.
Markedsføring og visninger
Når boligen er klargjort for salg vil eiendomsmegler lansere den i markedet for salg. Derfra starter jobben med å finne de riktige interessentene og kjøperen din boligen sin.
Annonsering på internett – Finn.no m.fl
Avhengig av hva slags markedsføring som er avtalt i oppdragsavtalen legger eiendomsmegler ut annonsene, med opplysninger om visningstidspunkt på de respektive annonsestedene. Vi bruker både anerkjente Finn.no, den nye markedsplassen hjem.no og vår egen hjemmeside proffmegleren.no i vår markedsføring.
Digital annonsering – medieplattformer
Ut fra hva som er avtalt av annonsering for boligen din så vil også eiendomsmegler annonsere denne på de medieplattformer som er lagt inn i markedsplanen. Vi har avtaler med de store mediehusene, som fordeler de digitale annonsene ihht avtale.
Digital annonsering – sosiale medier
Sammen med eiendomsmegler har dere også i oppdragsavtalen og markedsplanen avtalt hvordan annonseringen skjer gjennom sosiale medier. Som selger er du godt tjent med å engasjere både familie, venner og kjente til å dele annonser fra bl.a Finn.no via eksempelvis Facebook. Dette er kostnadsfritt og sprer annonsene godt. Videre vil eiendomsmegler foreslå betalt annonsering i sosiale medier der man kan spesifisere geografisk plassering på annonser, segmentere på alder osv for å treffe den riktige kjøpergruppen.
Annonsering i trykte medier
I dag foregår i hovedsak annonsering i digitale medier, men eiendomsmegler vil også vurdere hvorvidt din bolig også bør markedsføres i trykte medier, og omfanget av dette. Vi har avtaler med alle de store mediehusene og skreddersyr trykt annonsering.
Visning
Visningen er en viktig arena for å møte interessentene, kartlegge deres behov og ønsker og danne grunnlaget for å finne den kjøperen som er villig til å betale mest mulig for din bolig. Hos Proffmegleren bruker vi ikke visningsassistenter, det vil alltid være din eiendomsmegler som avholder fellesvisningene.
Budgivning og overtakelse
Etter første fellesvisning går man inn i en spennende periode i salgsprosessen, der det er viktig at eiendomsmegler har kontroll og evner å lede både deg som selger og interessentene gjennom en ryddig og god prosess for begge parter.
Eiendomsmeglers oppfølging av interessenter
Eiendomsmeglers oppfølging av interessenter er noe av det viktigste som gjøres i salgsprosessen, og her kommer eiendomsmeglerens erfaring virkelig frem. Interessentene vil bli fulgt opp med hensyn på å kartlegge om de er aktuelle budgivere til boligen din, og besvare eventuelle spørsmål de måtte ha.
Budforhandlinger og salg
Budrunden håndteres av eiendomsmegler. Vi bruker ikke medhjelpere eller assistenter. Budrunden dokumenteres skriftlig, og budgivere legitimeres. Samtidig som budrunden avholdes vil du som selger bli fortløpende oppdatert. Ved aksept av bud er boligen solgt.
Kontraktsmøte
Straks etter salg vil eiendomsmegler sende ut akseptbrev til begge parter. Videre vil det bli sendt ut utkast til kjøpekontrakt med alle nødvendige bilag til gjennomlesing for begge parter. Selger, kjøper og eiendomsmegler møtes så til kontraktsmøte for gjennomgang og signering av kontraktsdokumentene.
Overtakelse
På avtalt overtakelsesdato møtes partene igjen for at kjøper skal overta boligen. Selger vil i forkant få bekreftelse på at kjøpesum er innbetalt eiendomsmeglers klientkonto, og at overtakelsen da kan finne sted. Partene fyller i fellesskap ut digital overtakelsesprotokoll, som oversendes eiendomsmegler.
Oppgjør og tinglysing
Etter at eiendomsmegler har mottatt overtakelsesprotokollen starter arbeidet med det økonomiske oppgjøret. Skjøtet tinglyses på kjøper og eiendomsmegler sørger for å tinglyse kjøpers pantedokumenter, og det økonomiske oppgjøret foretas overfor selger. Begge parter mottar oppgjørsoppstilling som viser det økonomiske oppgjøret i oppdraget.
Evaluering og arkivering
Etter endt oppgjør ønsker Proffmegleren at selger og kjøper svarer på en enkel kundetilfredshetsundersøkelse. Oppdraget arkiveres hos Proffmegleren, og vi takker for samarbeidet. Både selger og kjøper er deretter velkommen tilbake ved en senere anledning.
Ønsker du å selge?
Det er mye å tenke på når man skal selge, men vi i Proffmegleren hjelper deg trygt gjennom hele prosessen.
Verdivurdering av bolig